Majlis 62 Perihal Liku-Liku Tauhid
"Kategori Makhluk" bahagian 2 (M.S 655)
Intisari
Kuliah subuh Ustaz Mat Esa Deraman
14 Mei 2023 | 23 Syawal 1444
DUNIA INI PALSU, TALAKKAN DIA
Bila Syeikh Abdul Qadir al-Jailani menyebut,
‘Aurat kita terdedah.’
Dimaksudkan,
Semakin kita melihat bagaimana keaiban kita ini terus menguasai kita.
ASAL aib ini bukan biasa tapi dek lama ia berada di tubuh maka jadi biasa.
Umpama, mencintai dunia itu aib tapi dah jadi perkara biasa.
Kita dapati makin kurang mencintai Akhirat, ramai mencintai dunia walhal ia aib, membinasakan.
Ramai binasa dek mencintai dunia.
Contoh: Dunia orang kafir,
Menifestasi dunia cintakan dunia
Tanpa tuhan dalam diri
Tanpa agama
Tanpa akhlak.
Saki-baki mereka cuma dunia.
Kecerdikan dan teori mendapatkan dunia.
Kita lihat keaiban terserlah pada dunia orang kafir,
Mereka buru, cari, cuba dijadikan matlamat – mereka tak bahagia.
Mereka dicengkam tekanan segala akhirat,
Akhir mereka tak dapat dunia apatah lagi Akhirat yang mereka tak percaya.
Ini aib terbesar.
Dunia mereka nak tak dapat,
Akhirat yang mereka tak percaya apatah lagi.
Ini dikatakan: “rugi dunia, rugi Akhirat.”
Dunia mengambil dengan tamak dan cinta melahirkan manusia tak puas hati, hasad dengki, perbalahan permusuhan tak berkesudahan.
Dunia yang merosakkan ini aib.
Syeikh kata,
‘Auratmu terdedah sikit demi sedikit.’
Kekuatan kita, kita makin melemah.
Dulu kita terkenal kuat,
Beban besi kita kuat, masalah dirasakan kecil tapi hari ini,
Angkat kaki pun tak mampu,
Angkat kelopak mata pun kita lemah.
Umur masuk 60, 70 nak angkat kelopak mata pun
Mata ini beratnya menunjuk kita lemah.
Lihat keaiban kita, terserlah tapi kita masih belum ambil pengajaran.
Kita hidup nak anak, beranak sebanyak mungkin.
Tak boleh, diambil anak angkat.
Jadi kemuliaan kita.
Aib anak terdedah, satu-persatu tinggalkan kita
Sibuk kerja, belajar – hakikat ditinggalkan.
Redha atau tak redha, tapi ia maksud sama, kita takda anak di sisi kita.
Dulu boleh bermanja, menyuruh melarang
Hari ini rumah sunyi, rasa bersendirian.
Anak-anak dengan kesibukan,
Akhir kita sendirian dalam kebosanan, dalam kerinduan tak terbalas, cinta tak dipenuhi.
Lalu kita berada dalam keadaan yang begitu kita rasa sia-sianya hidup seumpama ini. Lihat keaibannya.
Lihat aib kawan-kawan, followers, yang Like kita, semua.mungkin kita dikenali satu manusia, mungkin.
Lihat aib saat kita susah,
Lihat aib saat kita dimalukan,
Lihat ketika kita tak lagi ada kedudukan dan benda yang menjadi sebab semut pada gula.
Akhir kawan mula tinggalkan kita satu-persatu,
Peredaran waktu, masa dan segala berlaku pada kita, kawan mula mengecil.
Dulu kita keluar, beribu konvoi kita.
Dulu kita berjawatan semua datang bak semut dan gula.
Akhir hari ini satu-persatu kawan hilang,
Umur meningkat kita takda kawan.
Kita dah tua ke masjid, surau ada kawan.
Kalau tak, saya percaya yang tua-tua tu terus zero, takda kawan.
Yang pasti lihat keaiban dunia kawan kita hilang semuanya.
Kita kalau tua kenal lagi masjid, surau.
Walau kawan masjid takda dah sebaya kita, mana ada masjid umur 70?
Kalau ada pun satu dua, itu pun ada dan takda dengan uzurnya.
Dan aib pada kuasa, ia mendedahkan aurat sebenarnya.
Akhir kuasa yang kita rasa gembira bak bayi dan susunya, akhir hebat mana kuasa hilang.
Tuan-tuan cari kuasa siapa tak hilang.
Kata Harun al-Rashid,
Wahai Tuhan yang kuasaNya tak hilang, rahmatilah diriku yang kuasanya telah hilang.
Lihatlah aib kuasa dan bagaimana ia mendedahkan auratnya.
Selama ini kita ingat orang suka kita, rupa orang hanya suka kuasa kita.
- Daripada Pengarah, jadi bekas
- Daripada Menteri jadi bekas
- Daripada Perdana Menteri jadi bekas
- Daripada Sultan jadi bekas
‘Mantan’ dalam bahasa sekarang.
Kalau bekas, macam tupperware, ubah sikit. ‘Mantan’
Menteri, Pengetua.
Mantan suami.
Gunalah kalimah comel sikit. Apa pun ia adalah aib.
Rupa kuasa mengaibkan kita, rupanya orang suka kuasa kita, bukan kita.
Hari ini kita bersendirian, waima sebab tua
- Takda jawatan
- Terpalit kesan jawatan, dituduh rasuah sekian
Akhir semua lari!
Lihat bagaimana aib kita terdedah.
Setiap kita tinggalkan dunia apa dunia buat?
- Diaibkan kita sedikit demi sedikit
- Aurat kita terdedah
Dulu kita nampak muda belia, gagah perkasa.
Kita mampu tahan semua, sakit.
Hari ini tak mampu, kencing pun tersendiri.
Apa pun tak boleh tahan.
Lihat aib itu.
Sebab itu kata Syeikh, lihat dengan begitu malang engkau ini. Aurat terdedah sikit demi sedikit.
Kita manusia kalau membelakangi Allah, aurat itu terbuka sedikit demi sedikit.
Ada orang tutup aib dengan pakaian dia. Maka nampak dia comel, muda sebab pakaian dia tutup.
Setiap kali orang tengok dia dengan pakaian, nampak muda nampak dia lawa bak pengantin, atau berseri lagi daripada pengantin.
Atau ditutup aib dengan kuasa.
Dah ada kuasa mana nampak buruk?
Bagus belaka, semua ampu, kipas.
Tak nampak.
Dia guna kuasa bagi tutup aib.
Ada guna populariti bagi tutup aib.
Dah popular mana ada aib?
Semua nampak bagus.
Nyanyi tak sedap pun kata bagus, sebab? Popular.
Buat apa pun orang Like.
Dia makan megi pun 40,000 orang Like.
Sebab apa? Popular.
Dia termenung pun 2 juta tengok.
Dengan populariti ditutup aib.
Semua nampak baik, semua komen bagus.
Ada tutup aib dengan kerabatnya.
Dia keturunan baik, itu ini.
Semua penutup itu akan terlondeh, semua.
MELAINKAN yang tutup aib dengan Allah.
Sebab itu di antara sifat Allah, ‘Sittr’
“Sesungguhnya sifat Allah itu, malu.”
Apa maksud ‘malu Allah’ – bila hamba tadah tangan, mintak dan Allah tak bagi.
Ini sifat malu.
Apa itu ‘Sittr’-
Allah yang menutup keaiban.
Sebab itu doa yang diajarkan kita,
اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي، وَآمِنْ رَوْعَاتِي
allahummas tur auratina wa amina rau atina
“Ya Allah Ya Tuhanku tutuplah aurat kami..amankan ketakutan kami.
Jangan aibkan kami pada hari dibuka seluruh amalan hari Kiamat kelak.”
Sebaik-baik yang menutup aib, aurat kita – Allah.
Waktu manusia cuba bebaskan diri daripada Allah, aibnya terbuka.
Kita diajarkan jaga solat, jaga zikir,
Tinggalkan yang haram,
Berharap cuma pada Allah, bertawakal pada Allah,
Ingat dan cinta Allah,
Gembira hanya dengan Allah.
Semua hal itu menjadi benteng keaibannya.
Orang yang jaga Allah, Allah jaga dia dan semua keaibannya.
Ini yang Nabi SAW katakan,
‘Kamu jaga Allah, Allah jaga kamu.’
Bila Allah jaga kamu takkan terbuka aibmu.
Kita manusia, makhluk yang akan terbuka aib sehari ke sehari.
Tuan-tuan jangan mengharap hari-hari mendatang kita jadi semakin mulia, tapi makin hari makin aib terdedah. Makin kita bermuamalah dengan orang makin nampak aib kita.
Contoh mudah, waktu kita bercinta dulu, nampak aib?
Waktu bercinta. Nampak tak aib?
Tak nampak. Perfect.
Bahkan kita kata,
“Ustaz saya rasa perempuan ini bidadari dari Syurga yang diturunkan.”
Dia punya over.
“Saya rasa bakal suami saya ni bukan makhluk dunia tapi Malaikat yang berupa manusia!”
Ayat dia mengalahkan ayat pujian yang lain,
Sebab tak tau lagi aibnya.
Akhir dah kawin, dan mula nampak,
‘Saya rasa suami saya ni kiriman dari Neraka.”
Dah lain..
“Isteri saya pun kiriman dari Jahannam.”
Ayat dah lain pulak?
Sebab, semakin kita mendekati manusia semakin kita nampak aibnya.
Tuan-tuan takkan mendekati seseorang mendapati dia makin sempurna, melainkan seorang dipelihara oleh Allah. Kita bercakap realiti,
“Makin kita dekat sesuatu yang kita kagumi, semakin kita nampak aibnya.”
Kita lihat satu dadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban.
Ia dibawakan oleh Syeikh Abdul Qadir al-Jailani, tentang makna ini. Kata Nabi SAW,
“Jika engkau dengar daripada seseorang .. adalah lebih baik daripada engkau mendatanginya.”
Dalam Bahasa Melayu kita, macam bagus.
- Indah khabar dari rupa
Bila dengar sesuatu, macam bagus.
Lebih baik dengar daripada datang.
Dengar kedai tu bagus, tapi bila datang order makanan berjam baru sampai!
Makan, sedap lagi isteri kita masak!
Kita dengar tak macam masa bila kita datang.
‘Tak sama khabar dengan kita lihat sendiri’
- Indah khabar dari rupa
Kalau nama orang beritahu pada kita sesuatu, jangan mudah percaya ia se-perfect macam dicakap. Dengar saja, jangan letak 100%.
Dengar, percaya jangan.
Bohong tidak.
Cuma dengar.
Bila mendatanginya, kita dapati, baik kita tak datang!
Maka ini Nabi SAW sebut, Rasulullah SAW sebut pada keadaan umum.
Kita akan sebut kaedah khusus, yang kita lihat lebih hebat daripada kita dengar.
Orang kata dia baik – bila kita pergi dia baik lagi!
Ini pengecualian.
Secara bercakap secara umum, overall makhluk / manusia.
Nabi SAW kata,
‘Jika engkau dengar seseorang jauh lebih baik daripada engkau mendatangi dia.
Kerana bila engkau mendatangi dia, dia tak macam tu.’
Kemudian kata Nabi SAW,
‘Jika engkau mendatanginya adalah lebih baik daripada engkau memberitahunya.”
Bila kita datang ia lebih elok daripada kita bercerita tentang dia.
Waktu kita dengar daripada mulut orang, fulan begitu dan begitu.
Bila kita mendatangi dia, lain pulak!
Ini disebut oleh Rasulullah SAW,
Kadang-kala kamu datang jauh lebih baik daripada kamu dengar.
- Dengar dia sesat, tak betul. Bla- bla, bila kita datang. Eh dia ok.
Ada jugak. Boleh berlaku.
Ada keadaan,
- Kita dengar itu jauh lebih baik daripada kita datang
- Ada keadaan kita datang itu jauh lebih baik daripada kita dengar khabar tentangnya
Kemudian kata Nabi SAW lagi,
‘Dan jika engkau memberitahunya, engkau akan mengutuknya dan amalannya tetapi, bila kita bercerita tentang orang kita datangi nescaya kita hanya nampak keaiban untuk diceritakan pada orang lain.’
Orang kata,
Rumah dia lawa macam istana.
Kita dengar, kita pun nak tour rumah dia.
Lalu apa kita tengok?
Kerana kecenderungan kita manusia cuma tengok yang aib.
“Rumah dia memang lawa tapi bersepah.
Lawa tapi guna barang murah, barang IKEA. Barang murah yang semua orang boleh beli, bukan custom made.”
Setiap kali kita jumpa – bertemu, mata kita lebih suka melihat keaiban daripada yang baik. Secara umum.
Tuan-tuan bila pergi je ada benda aib yang kita lebih nampak dan ingat, daripada benda baik. Itu lah manusia dan bila berurusan dengan manusia.
Walaupun bagus, kita tunjuk kereta Ferrari.
Dia kata,
“Rendah sangat.”
Dia boleh nampak benda tu, nampak rendah. Dia kata kalau Ferrari tinggi macam Hilux.
Begitu manusia.
Tunjuklah satu benda perfect, tengok dia cadang lepas tu.
Kalah arkitek, engineer.
Kalah. Dia mesti ada komen.
Kerana itu kecenderungan kita.
Kita tengok satu benda perfect, ini orang dah bertahun-tahun buat R&D.
Buat.
Dok kaji, bangunkan.
Siap satu kereta Toyota.
Dia kata,
Rim tak matching!
Dia kata tak sesuai rim 16, tukar rim 23.
Dia nampak kurang.
Diberi satu benda mesti diubah.
Walhal tuan-tuan pun tau orang buat kereta ilmu engineering tinggi.
Dia dah kira. Inspection semua.
Tayar, kelajuan.
Dia ada kod dia.
Ada kod dia.
Kita faham apa kod tu?
Kita letak tayar apa kita suka. Kita ikut comel.
Kawan ni buat kajian nak keluar satu warna,
Kita guna cat rumah kita.
Manusia tak pernah melihat dunia sempurna, dia tetap akan ubah.
Walau datang daripada orang lebih berilmu daripada dia.
Contoh: Pizza, pakar dunia buat.
Kita kata, kena letak kicap baru sedap!
Ada je kurang.
Marah chef!
Dia masak comel dah.
Masak kari terbaik dunia.
Dia kata, kari campur kicap baru sedap.
Mazhab kicap. Apa pun kicap!
Demikian dunia.
Kadang-kala kita dengar daripada kita tengok, jauh beza.
Kadang-kadang kita tengok daripada kita dengar pun sama.
Dan kadang-kala kita nak beritahu cenderung kita pada benda kita tak suka.
Dengannya kita akan marah, benci.
Itu aibnya dunia, tak pernah sudah bercakap keaibannya.
Carilah satu benda orang tak suka tentang dia, orang akan kata.
Itulah dunia.
Kadang kala dengarnya lebih baik daripada lihat.
Kadang-kala lebih baik tengok lebih baik daripada dengar.
Dan kadang-kala bila kita lihat sesuatu cenderung kita pada kekurangan dia.
Takkan orang bercakap tentang nilai kesempurnaan.
Contoh kita bercakap bab waima bab
Masakan, kenderaan, apa pun.
Ini orang dah buat rumah comel, dia kata tak.
Ditukar pagar tinggi.
Warna tak matching?
Tukar.
Carporch tak kena tiang dekat tengah?
Diletak luar terus.
Ditukar.
Aneh dia beli rumah, dirobohkan dan dibangunkan rumah baru.
Dia nak tapak saja.
Itulah dunia.
Sebab itu tuan-tuan jangan hairan kalau orang ubah dunia.
Sebab dunia memang untuk diubah, ia sementara.
Tapi bila datang Akhirat, tak boleh ubah.
Subuh 2 rakaat tak boleh ubah,
Walau rasa kuat nak buat Subuh 12 rakaat, tak boleh ubah.
Sebab ia dah sempurna.
Hal agama dah sempurna, jangan ubah.
Hal dunia awak nak ubah? Ubahlah.
Tetap manusia dalam citarasa, ukuran, pengamatan dia akan ada kekurangan.
Berilah apa pun dia takkan puas hati.
Sebab itu kita berhadapan macam ni, tuan-tuan bersabar dengan setiap apa orang tak puas hati. Tak kiralah orang dekat kita,
Suami, isteri, adik-beradik.
Kalau kita mengharapkan dia puas hati, ia mustahil.
Mungkin dia berpuas hati sekejap, dan kemudian cerita lain.
Mula-mula kita bagi dia kata,
“Oh comel.. pandai abang pilih.”
Lama-lama?
“Apa ni barang cepat rosak.
Ini fake ke, original?”
Lepas dia puji, dia kutuk.
Maka itulah dunia.
Sebab itu orang yang hebat dia tak pandang bagaimana orang berkata tentang dunia dia.
Kita tak perlu peduli apa orang kata tentang dunia kita.
Kadang-kadang orang komen,
‘Isteri dia dengan dia, tak matching.’
Komen juga.
‘Mesti guna-guna ni..’
‘Suami lawa, isteri tak. Mesti kena guna-guna ni.’
Kalau suami pula tak lawa,
‘Mesti dia ni isteri kaki kikis. Mesti suami tu banyak duit.’
Itu manusia cakap dan tuan-tuan akan dengar dan dengar.
Dan kalau nak sekat benda tu, tak boleh.
Kata Nabi Musa a.s,
‘Ya Allah boleh tak Engkau sekat orang daripada kata-kata buruk tentangku?’
Nabi Musa a.s – Bani Israil berkata macam-macam termasuk fizikalnya.
Kata dia cacat kemaluan, bunuh Harun a.s lah
Apa kita dengar tuduhan itu kena pada Nabi Musa a.s
Dan Nabi Musa a.s mengadu pada Allah,
‘Ya Allah teruknya kaumku ni..’
Dahlah diselamatkan kaumnya.
Dikeluarkan daripada kezaliman Firaun,
Dibawa melintasi Laut Merah dipastikan mereka selamat,
Berdoa pada Allah diberi kemudahan di tengah panas, datang awan memayungi mereka.
“Dan Kami hantarkan kepada mereka awan-awan memayungi mereka daripada kepanasan dan diturunkan dari langit Manna dan Salwa (manisan dan burung).”
Kaumnya mengadu kepada Nabi Musa a.s akan kepanasan, maka,
“Kami datangkan awan yang tebal (memayungi).”
Kini dah 14 orang strok haba. Dirawat. Panas.
Kalau takda aircond lagi panas.
Bayangkan dulu pun panas, macam kita. Aircond takda.
Macam mana mereka rawat kepanasan?
Nikmat bila kita panas dan dapat duduk tempat nyaman, satu nikmat kita tak dapat bayangkan.
Bayangkan tengah panas, duduk tempat sejuk.
Dah rasa macam dalam Syurga.
Maka mereka Bani Israil dihukum di Padang Sinai yang panas,
Di padang Sinai, langit terbuka.
Takda awan, takda pokok.
Yang ada jajaran sungai yang kering, cuma menunggu hujan nak jadi sungai.
Sungai takda.
Laluan sungai ada. Bila hujan, jadi sungai.
Habis hujan, kering sungai.
Panas teramat!
Dalam keadaan itu Nabi Musa a.s berdoa, datang awan.
Dan kaumnya cerita lapar pulak, maka Allah datangkan hidangan dari langit..
Dan mereka cerita pulak keperluan sarapan pagi, pagi nak makan apa.
Allah turunkan manisan.
Pagi-pagi mereka kutip manisan dari langit.
Segar bertenaga.
Masuk ke petang, turun hidangan dari langit dikatakan burung (Salwa)
Setengah terjemah sebagai burung puyuh.
Tapi maksudnya, bentuk. Besarnya.
Bukan daripada sudut hakikat.
‘Salwa’ bukan burung.
Ia burung kecil sesuai dimakan.
Bukan burung unta. Tak termakan kita.
Jadi burung puyuh, kecik.
Diambil, dimakan.
Dah siap masak.
Disebalik segala kemuliaan mereka kutuk Musa a.s!
Kutuk tak habis!
Maka Musa a.s doa agar mereka tak kutuk.
Kata Allah,
Ya Musa, Aku pun kena kutuk, mereka pun kutuk Aku!
Allah tak adillah sebagainya.
Itulah ‘bahasa’ dunia yang akan kita dengar.
Tuan-tuan kalau taknak dengar perkataan buruk, tuan-tuan jangan duduk dekat dunia. Di dunia bersedia dengan segala kata-kata buruk yang mungkin kita kena. Hatta sebaik-baik manusia, Nabi Muhammad SAW,
Dituduh ahli sihir,
Gila harta,
Kaki perempuan.
Semua Rasulullah SAW kena.
Sebutlah apa tuduhan, semua Rasulullah SAW kena.
Itulah dunia.
Hatta bila Rasulullah SAW, di kalangan yang mendampingi Rasulullah SAW di kalangan Munafik, tak lekang daripada menuduh Rasulullah SAW dengan pelbagai tuduhan.
Walau berselindung di sebalik nama Islam, tapi lidah mereka lidah yang tajam.
Dalam menghina peribadi Nabi SAW.
Tapi Rasulullah SAW tahu inilah dunia.
Bila bercerita tentang dunia, maka tuan-tuan jangan mengharap kata-kata manis di sini. Kalau tuan-tuan dapat, Alhamdulillah.
Kalau tak dapat maka bersabar.
Yang penting apa kita buat tu betul,
Bukan apa kita dengar tentang orang komen kita,
A, B, C, D sampai Z.
Yang kita lakukan ini dengan
- Ilmu
- Hukum
- Perintah dan larangan
Maka terus jalan.
Suara-suara itu akan kita dengar.
Tapi bila kita terus istiqamah dalam amalan, maka kita ke depan.
Lalu kita tinggalkan suara itu ke belakang dan suara itu tak kedengaran lagi.
Bukan suara itu tak bunyi, bunyi.
Tapi ia dah jauh daripada kita.
Kita dah tak dengar.
Dia nak jerit, melolong tentang kita, biarkan. Jalan depan.
Akhir suara itu kita tinggalkan jauh seperti anjing salak bukit.
Bukit tak tumbang tak jadi apa-apa, akhir anjing lari kebosanan.
Itu perumpamaan kita berpegang teguh pada agama Allah.
Kita akan terus berjalan ke hadapan, tinggalkan suara sumbang di belakang.
Itu perkara berkait aib dunia.
INI SEMUA GILA, KEROSAKAN PARA PENUNTUT ILMU
Kata Syeikh Abdul Qadir al-Jailani,
“Zaman sekarang ini sangat mempengaruhkan.”
Beliau bercakap zamannya, begitu zaman kita dan zaman anak-anak kita.
Setiap zaman mempengaruhi.
Sebab itu kata Ulama,
‘Kalau seorang dihalang makan minum, apakah dia akan mati?’
Kita semua sepakat kata, mati.
Tak makan takminum, mati.
Sebab itu manusia akan bersimpati,
‘Saya dah lama tak makan, tak minum.’
Orang sebut dia tak makan tak minum kita akan simpati.
‘Encik saya tak minum tak makan lagi, dua hari tak makan.’
Kita pun dia duit.
Kita tau dua benda itu boleh bawa orang pada mati.
Lalu kata Ulama ini,
‘Mahukah kamu aku beritahukan kamu mati lebih dahsyat daripada itu? Bukan mati fizikal, tapi mati hati dengan sebab tiga (3) perkara:
1. Dihalang daripada dapat ilmu - hatinya
2. Dihalang daripada dapat hikmah (kebijaksanaa)
Bila kita sebut ‘ilmu’ - benda basic, halal haram, dosa berpahala.
Hikmah, suatu lebih berfalsafah, suatu yang padu, jitu dalam memberi nasihat.
Kalau orang sebut, kata-kata hikmah.
Satu kata-kata seperti menyedarkan kita. Bak tamparan di muka.
Bahasa-bahasa hikmah dituturkan orang-orang
- ikhlas
- ahli makrifat.
Kalau dia cakap kita akan kata,
‘Dia ni kata ke aku ni..’
Para Ulama, mereka cakap takda tajuk.
Asal dia cakap nak dekat pada Allah.
Kita yang di bawah (dengar) yang letak tajuk!
Kalau tuan-tuan silap letak tajuk, tuan-tuan juga tak dapat berkat ilmu.
‘Ustaz ni dia ceramah, dia kata ke kawan dia lah.’
Tuan-tuan yang letak tajuk, saya tak letak tajuk.
Ustaz ceramah dan dia yang dengar kata,
‘Ustaz ni kata ke jiran dia lah.’
‘Ustaz ni macam kata ke kita lah!’
Siapa letak tajuk?
Saya tak letak –
Tuan-tuan yang letak.
Ceramah-ceramah dan yang dengar kata,
‘Ustaz ni kata ke isteri dia lah!’
Kita yang letak tajuk.
Di antara kerosakan kita dengar kuliah, kita letak tajuk yang salah.
Sebab itu ada orang yang kata,
‘Saya taknak dengar kuliah, Ustaz tu mesti kata ke saya!’
Tak. Awak yang letak tajuk tu.
Ada dia sebut nama awak?
Takda.
Ada dia beritahu khusus nama awak?
Takda.
Habis yang awak nak terasa sangat kenapa?
Tak taulah saya terasa!
Kita yang letak tajuk, kemudian dengan sebab itu kita jauhkan diri?
Ulama cakap takda tajuk – tajuk kita letak tu.
Tajuk utama mereka ialah
- mendekatkan diri kepada Allah
- muhasabah diri
tapi kita kan kalau dengar mana-mana Ustaz ceramah, kita kan suka letak tajuk.
Cakap-cakap Ustaz, dia pandang kawan –
“Eh Ustaz tu macam cakap engkau je?”
Dia yang letak tajuk!
Yang ni muka dah berubah, terus tinggal taknak dengar kuliah kata Ustaz kata ke dia. Walhal kawan dia yang letak tajuk, dan kawan dia yang provoke!
Tuan-tuan akan dapati itu di antara penyakit penuntut ilmu.
Di antara penyakit penuntut ilmu, dia dengar mana-mana kuliah, tazkirah dan dia pun letak tajuk.
Tajuk dia tu untuk menjauhkan orang, dan menjauhkan dirinya sendiri.
Tapi kalau dia tak letak tajuk dan melihat,
“Ini muhasabah untukku.”
Tapi kita tengok seorang Ustaz bercakap dan dicakap itu bersifat menegur, dia yang mendengar dia pandang ke kanan dan kiri.
Dia sedang meletakkan tajuk.
“Ini macam tajuk untuk kawan aku kat belakang ni..”
Dia pandang belakang.
“Takkan tak perasan Ustaz kata ke dia?”
Itulah antara penyakit penuntut ilmu.
Tuan-tuan menuntut ilmu, hati-hati dalam meletak tajuk.
Ustaz-ustaz, Tok Guru dia tak letak tajuk.
Tapi bak kata pepatah,
“Dah makan cili .. rasa pedas.”
Tapi masalah dia ambil cili, pedaskan orang. Itu masalah dia.
“Dia kata kat engkau lah.”
Dia cuba pedaskan orang. Kawan ni pun pedas tanpa sempat makan cili!
Ini semua gila,
Dalam kerosakan para penuntut ilmu.
Hati-hati bila ktia belajar dan jadi orang letak tajuk.
Dan anggap Tok Guru kita fokus pada fulan, dan akhir kita terlepas daripada keberkatan ilmu.
Tuan-tuan kena ingat,
Bahawa apa diajar itu muhasabah untuk kita.
Bahkan setiap orang bercakap itu dia rasa muhasabah untuk dia.
Tapi kita sebut kerosakan tadi, bila seorang dengar kuliah atau ceramah, dia cuba letak satu tajuk untuk pedaskan diri sendiri atau orang lain lalu berlaku kesan negatif apa didengar.
Kita dengar benda baik, kesannya patut positif.
Umpama kita hantar kereta ke bengkel, kita dengar ketukan.
Machine.
Akhir kereta kita baik.
Bunyi macam-macam tu, keluar kereta kita dengar baik. Kerana apa?
- Muhasabah
- Islah (pembaikan)
Kalau kita dengar sebaliknya, kita tak ter-islah tak terbaiki.
Dan lebih teruk daripada itu kita jadi orang tak terbaiki.
Tajuk tadi sudah membentuk satu persepsi negatif.
Bila kita dengar sesuatu lihatlah ia teguran Allah pada kita.
TIGA (3) HATI MANUSIA MENURUT ULAMA
Kata Syeikh Abdul Qadir,
“Zaman sekarang sangat terpengaruh dan kebanyakan manusia berdasarkan adat- kebiasaan.”
Dalam bahasa hari ini, ‘trending’
- Kebanyakan manusia mengikut ‘trend’
Apa trending.
Mana-mana medsos, perkara IT.
Kalau keluar satu apps, semua orang ikut.
Filter muka?
Habis tukar muka belaka.
Kita terlalu cepat ikut kebiasaan melainkan orang yang mempunyai attitude, mempunyai kekuatan keperibadian kuat.
Dia tak mudah terpengaruh.
Kata Ulama,
Hati manusia ada tiga (3):
1. Hati bak gunung, tak berubah
Takda orang boleh gerakkan gunung. Tuan-tuan mungkin boleh korek, ambil batu.
Tapi tak boleh alihkan (gunung).
2. Hati seperti pokok
Walaupun goyang kiri kanan tapi akar kuat.
3. Hati seperti daun kering
Ini angin tiup mana pun, dia ikut je. Daun kering.
----
Hati para Nabi, Rasul – seperti gunung.
Zaman macam mana pun tak pengaruhi dia.
Trending macam mana pun takkan pengaruhi dia. Dia ada prinsip.
Kita ikut trend, ada filter, muka tukar jadi perempuan.
Semua filter diguna.
Semua guna. Sebab ikut kebiasaan.
Ikut kebiasaan berkait hati.
Ada orang hati macam gunung, dia tak semudah itu. Dia ada prinsip kenapa dia buat.
Semua in
- Para Nabi
- Para Rasul
- Ahli makrifat
- Para muttaqin (jiwa mutmainnah).
----
Hati macam pokok
- Orang Mukmin macam kita-lah
Kadang buat pahala buat dosa, tapi akidah itu kuat.
Ada. Islam. Tapi terikut juga sikit.
Orang buat ini kita terikut, terikut.
Ini jiwa Lawwamah. Dah buat salah mesti salah diri sendiri.
Kenapa aku buat?!
Sebab kita tau mana betul, tapi kecenderungan memerangkap kita buat.
-----
Hati bak daun kering, angin terbang – ikut!
Ini jiwa atau Nafsul Ammarah, jiwa kafir dan Munafik.
Syeikh Abdul Qadir sebut,
Kebanyakan orang ikut kebiasaan.
Maka benda ini akan membezakan hati seseorang.
Orang trending baju macam ni, dia pakai.
Orang trending.
Orang trending hiburan macam ni, kita ikut.
Halal haram dia kemudian, yang penting trending.
Macam mana –
Kita macam terlepas berfikir tentang hukum. Atau abai hukum.
Yang penting ikut kebiasaan agar tak ketinggalan?
Ketinggalan takut dikatakan dia,
Tak pandai.
Mesti geng Facebook ni, lambat.
Kita geng TikTok.
Geng TikTok tua, tapi setia.
Setia dia kata.
Jadi bila Syeikh Abdul Qadir menyebut,
Kebanyakan manusia suka hidup ikut kebiasaan. Hidup zahir tanpa batin.
- Mereka tekankan zahir
Tuan-tuan kita setiap hari sibuk lawakan zahir tapi batin diabaikan.
Tiap-tiap hari kita sibuk nak kenyangkan zahir tapi batin diabaikan.
Setiap hari kita nak tunjuk penampilan zahir tapi batin kita abaikan.
Setiap hari kita nak tunjuk zahir pada manusia tapi nak tunjuk pada Allah kita abaikan.
Tak pernah terfikir kita nak buat amalan nak tunjuk Allah, yang semua amalan nak tunjuk orang hatta pada hak Allah.
Ibadat itu hak Allah.
Allah yang syariatkan.
Sembahyang nak tunjuk pada manusia jugak.
Taknak tunjuk pada Allah.
Nak tunjuk ke manusia.
Baca al-Quran pun nak tunjuk pada manusia, pada Allah?
Taknak.
Itulah manusia.
Kalau hal zahir, makan minum pakaian itu hal kamu, tak terkait ibadat secara khusus. Umum, iya.
Nak tunjuk ke orang, makan banyak, kereta baru.
Silalah.
Tunjuk ke orang takda masalah.
Tapi kita cerita hak ibadat,
Sembahyang,
Puasa,
Baca al-Quran, zikir, Tahajud.
Hak siapa? Allah.
Hak kita perlu persembah kepada Allah pun nak tunjuk ke orang?
Mana kita sebenarnya?
Di mana kita,
Di mana amalan kita?
Kalau kita letak pembahagian, semua semua amalan diletakkan pada ‘bakul’ manusia. Akaun kita dengan Allah seolah zero walau berpuluh tahun sujud padanya.
Ternyata kita nak zahir manusia, bukan kepada Allah SWT.
Ini aib kita kena baiki.
HATI YANG TAK CINTA DUNIA, ALLAH DATANGKAN LIMA PERKARA
Kata Syeikh Abdu Qadir,
“Bergantung kepada tempat kediaman yang sudah roboh.”
- Bergantung pada dunia yang nak hancur ni
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍۖ
“Semua yang di bumi akan binasa.”
(Surah Ar-Rahman, 26)
- Semua benda atas dunia ini –
فَانٍۖ – binasa
‘fun’ – seronok, bahasa Inggeri
Fun-fair
Fun bahasa mat saleh!
فَانٍۖ Dalam Bahasa Arab – binasa
Maknanya yang seronok dunia, yang binasa.
Akan binasa, semua binasa.
Bila Syeikh Abdul Qadir berkata,
Kita bergantung pada tempat kediaman dah roboh.
- Ini dunia dah nyanyuk dah tua, yang kayu kayan dah reput tak berguna lagi melainkan nak dijadikan kayu bakar sahaja.
Sebab itulah orang-orang beriman dia takkan letak pergantungan, harap – takut, sayang – cinta, malu – tenang pada hal dunia.
Kata Ulama,
Bila hati kita dengan Allah, maka Allah akan letakkan di hati kita lima (5) perkara.
Bila hati bukan bergantung pada dunia. Kita mula bergantung pada Allah.
Kalau hati kita tak cinta dunia, ia akan menempat di hati lima (5) perkara:
1. Takut Allah – cerita dia ialah dosa, dan Neraka
Hati mula bicara tentang takut, ‘Allah murka kita, habis kita.’
Ini bilamana hati sudah takda pergantungan pada dunia, bicaranya tentang takut.
Bicaranya tentang takut.
‘Saya hilang jawatan takpa, janji Allah tak murka saya.’
Ini orang dalam hati takda dunia, dalam hatinya takda pergantungan dunia.
2. Harap Cuma Allah (Roja’)
‘Saya harap Allah ampun..
Saya harap Allah berikan saya kebahagiaan.’
Dia cerita semua harap Allah.
Dia tak kata harap fulan bin fulan.
Tak.
“Dalam hidup ini saya harapkan cuma Allah beri bahagia dunia Akhirat,
Saya harap Allah berkati amalan.
Saya harap Allah tak membiarkan saya.”
Harapnya semua Allah.
Sebab hatinya takda lagi cinta dunia maka harapnya pada Allah
3. Cintanya cuma pada Allah
Dia mula cinta, kemuncaknya dia nak jumpa Allah.
‘Kalau jumpa Allah..’
‘Bagaimana harinya kita berjumpa Allah’..
Bagaimana hari kita menerima redha, ampunan Allah.
Bagaimana hari di mana Allah berkata,
“Wahai jiwa yang tenang.. masuklah SyurgaKu, jadilah hambaKu.’
Bagaimana hari kita mendengar suara Allah,
Melihat Dzat Allah,
Mendampingi Allah.
Inilah cinta kita sedang tunggu.
Dek rasa cinta tadi menenggelamkan cinta makhluk.
Kalau benar sayang kita maka rindu kita bertemu,
Dah benar sayang kita, rindu kita menatap wajahnya maka ini kerinduan yang tinggi.
Kita nak dengar suara Allah mengatakan,
‘Wahai hambaKu..’
- Tidak ada suara sehebat itu yang kita dengar.
Lebih seronok kita mendengar Allah memanggil,
“Wahai hambaKu.. yang berjiwa tenang.. jadilah hambaKu, masuk SyurgaKu, terimalah keampunanKu, ambillah keredhaanKu, lihatlah wajahKu.”
Waktu itu tenggelam segala nikmat Syurga, waktu mendengar Allah.
Takda suara sesedap selunak itu.
Menjadikan manusia, ini disebut istilah fanak semua.
Orang yang kita sayang, hormat panggil kita pun dah tenggelam semua nikmat dunia ni.
Ini Perdana Menteri sebut nama kita dalam ucapan, kita rasa dah takda lebih bernilai. Itu Perdana Menteri, yang bertukar-tukar setiap 5 tahun!
Tapi ini ALLAH.
Maka dalam hati datang cinta tadi.
4. Dalam hati bila takda dunia, malunya cuma Allah
Dia takda lagi cakap,
“Malulah orang cakap apa..
Orang kata apa..
Orang tengok..”
Tak.
- Malulah Allah tengok.
‘Saya malu pada Allah yang memberi nikmat lalu saya derhaka?’
‘Saya malu pada Allah memberi saya banyak tapi saya sedekah sikit?’
‘Saya malu pada Allah bila Allah janjikan dan saya tunjuk macam tak percaya?’
Allah janji saya, kenapa saya tak percaya?
Malu saya berpewatakan demikian walhal Allah tak pernah menyalahi janjiNya.
Tidak pernah menyalahi perkataanNya.
Maka malu saya berperangai selain itu.
Kita dapat nikmat setiap hari, malu.
Kita buat maksiat tak berhenti, Allah hantar nikmat tak habis-habis!
Malu..
Orang malu sebab dalam diri dah takda ikatan pada dunia.
5. Dia mula rasa gembira dalam mentaati Allah
Gembira waktu dia berkhalwat dengan Allah,
Bergembira waktu sebut nama Allah.
Tenang dia waktu dia ingat Allah – ini dipanggil ‘Al-Uns’
Ini disebut Syeikh Abdul Qadir,
Orang Mukmin itu Raja di dunia dan Akhirat.
- Kemuliaan, izzah dunia Akhirat
Dia membuat taat, meninggalkan maksiat.
Sendirian dalam khalwat, seorang atau terang-terangan.
Dia mengutuk dunia, mentalakkannya,
Me etakkan dia belakang.
Itulah orang beriman.
Maka orang beriman ini ada lima sifat dalam hati sesudah ditinggalkan rumah buruknya.
Ini dunia, rumah buruk kita.
Kita duduk rumah buruk, fikir apa?
Nak pindah.
Terutama memang kita ada kemampuan pindah.
Kita ada rumah banglo – tak lama rumah ni kita tinggal.
Dunia ini lebih buruk daripada rumah kita tinggal.
Kita mesti bersedia untuk meninggalkan rumah buruk ini.
Ini cuma gobok, ini cuma pondok buruk yang tidak menjanjikan apa pun pada kita.
Hanya satu tempat persinggahan seketika untuk kita beramal, buat ibadat.
Untuk kita rehat sekejap je sebelum kita teruskan perjalanan pada rumah kita yang kekal abadi.
Rumah yang tak pernah buruk, tak pernah luntur
Tidak pernah jemu pada pandangan mata.
Tidak akan binasa, kekal selama-lamanya.
Inilah rumah di Syurga.
Tidakkah ada orang mahu berfikir, menjadi orang lebih bijaksana?
Dengan melihat dunia dengan nilainya yang sementara?
Bukan nilai palsunya.
Orang bijak boleh menilai antara palsu dan asli.
Sekalipun datang dengan jenama yang baik.
Ini jenama palsu.
Tuan-tuan dah tahu kalau sebut palsu, apa kesudahan dia.
Telefon – palsu
Walau letak jenama paling berprestij, kalau tuan-tuan berilmu tau ini palsu, tak mungkin tertipu dengannya.
Kalaupun guna bagi hajat, kemudian buang.
Kalau orang tau, malu kita.
Malu tak tuan-tuan pakai sesuatu yang palsu,
Cuba nak tunjuk ia paling baik tapi palsu?
Duit not RM100, atau RM5,000
Tak tau itu palsu, rasa bangga pegang?
Tapi dah tau palsu, bangga?
Pegang duit banyak berkepok bak geng Tiktok pegang duit tebal
Konon banyak duit.
Dibuang di bangunan.
Itu duit palsu! Orang nampak macam betul.
Kalau dia tau itu duit palsu, dia marah?
Marah.
Dia kutip? Tak.
Pegang duit berkepok, tapi palsu, bangga?
Tak mungkin tuan-tuan bangga kecuali gila!
Dunia ini palsu. Maka apa kebanggaan kita pada palsu.
Akhirat itu original, tempat orang beriman.
Orang beriman dia akan berbangga dan seronok dengan ketaatannya kerana dia dipiliih Allah tinggalkan laranganNya.
Itu keseronokan orang beriman.
Dia dah melihat apa yang asli.
Dan dah ceraikan dunia, mentalakkannya.
No comments:
Post a Comment